Pages

Bilangan Pelawat

Sunday 22 January 2012

kepimpinan

 Baru-baru ini saya berkesempatan sembang-sembang santai dengan beberapa orang rakan belia di sebuah restoran di Pekan Papar. Sambil menikmati teh tarik dan goreng pisang panas salah seorang rakan memulakan bicara berkaitan isu-isu politik menjelang PRU13 dan kepimpinan masakini khususnya di kawasan Parlimen P.175 Papar dan di negeri Sabah umumnya.

Perbualan kami berkisar tentang isu-isu pembangunan hingga kepada isu siapa bakal calon yang berpotensi bagi menggantikan kepimpinan sedia ada yang diramal tidak lagi terpilih bertanding dalam PRU13 kelak.

Walaupun ramai di kalangan golongan muda yang disebut-sebut berminat ingin menampilkan diri bertanding, sekadar menyebut beberapa nama seperti : Datuk Mustamam Hj Ag Mahmun, Zulkhairi Ismail, Abd Ghafar Rashid, Pg Saifuddin Pg Tahir dan Tamin Zainal sama ada di DUN N.22 Pantai Manis atau Parlimen P.175 Papar untuk calon BN, namun ramai di kalangan pemerhati politik tempatan apabila diajukan nama-nama berkenaan belum dapat mempastikan kesahihannya. Menurut mereka, keputusan memilih calon yang berpotensi dan menepati hasrat dan syarat Pengerusi BN Pusat iaitu "winnable candidate" harus juga diambil kira oleh kepimpinan BN Negeri Sabah.

Saya sekadar ingin berkongsi dan melontarkan pandangan peribadi dengan rakan-rakan sembang mengenai penglibatan golongan muda dalam politik tanah air. Saya berpendapat keghairahan untuk menjadi pemimpin di kalangan gene­rasi muda hari ini mestilah diimbangi oleh ilmu kepimpinan khusus­nya memahami erti kepimpinan sebenar. Yang paling penting se­belum memimpin orang lain, mereka harus belajar me­mimpin diri sendiri dahulu. Dengan memahami definisi kepimpinan terutama yang berkaitan dengan elemen-elemen asasnya, se­orang bakal pemimpin akan tahu apakah persiapan yang perlu dibuat dari segi mental, spiritual dan fizikal untuk memikul tanggungjawab kepimpinan. Untuk mendapat ilmu kita perlu belajar dan untuk belajar kita mesti menjadi pengikut. Oleh itu, tidak salah kalau kita belajar menjadi pengikut yang baik terlebih dahulu sebelum menjadi pe­mimpin yang baik.


 
Saya teringat kepada kenyataan seorang rakan blogger yang mengatakan bahawa "Pemimpin bukanlah satu profesyen biasa yang boleh ditangani secara mudah. Tanpa persediaan yang cukup, akan lahir pemimpin-pemimpin “instant” yang tidak tahan godaan dan tidak mampu menangani cabaran terkini. Kualiti pe­mimpin tidak sama dengan makanan segera yang sifatnya cepat disiapkan, cepat pula dimakan. Pemimpin yang muncul men­dadak, cepat naik dan kemudian cepat pula jatuhnya, sama­lah seperti mi segera – “cepat dimasak, sedap di­makan…” Kemudian.. cepat pula dibuang!

No comments:

Post a Comment